
Badanie mózgu zdradza tajemnice ADHD i cyklofrenii
12 października 2010, 20:16Do najczęstszych i najcięższych zaburzeń rozwojowych u dzieci zalicza się ADHD oraz cyklofrenię. Naukowcy z University of Illinois w Chicago wykorzystali rezonans magnetyczny mózgu do poznania podstaw mechanizmu tych chorób.

Kwantowa pamięć z diamentu
28 czerwca 2011, 12:55Fizycy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Barbara (UCSB) oraz niemieckiego Uniwersytetu w Konstancji dokonali przełomowego odkrycia w dziedzinie wykorzystania diamentów w fizyce kwantowej. Ich prace mogą znaleźć zastosowanie w komputerach kwantowych.

Mózg zapamiętuje działanie wcześniejszych antydepresantów jak pies Pawłowa
27 marca 2012, 11:25Pacjenci z ciężkim zaburzeniem depresyjnym są często leczeni wieloma lekami, ponieważ trudno znaleźć taki, który działałby na konkretną osobę, poza tym choroba nawraca. Nowe studium naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles sugeruje, że na reakcję mózgu na kolejny antydepresant wpływa pamięć poprzedniego preparatu (European Neuropsychopharmacology).

Otyłość wiąże się z ADHD i zaburzeniami uczenia?
20 lutego 2013, 11:19Amerykańscy naukowcy wpadli na trop prawdopodobnego związku między wysokotłuszczową dietą a dziecięcymi zaburzeniami poznawczymi, np. ADHD.

Materiały zmiennofazowe mogą zastąpić krzem
19 września 2014, 19:24Ograniczenia wielkości oraz prędkości współczesnych procesorów i układów pamięci można pokonać zastępując krzem materiałami zmiennofazowymi (PCM). Materiały takie są w stanie w ciągu miliardowych części sekundy zmieniać swoją strukturę pomiędzy przewodzącą krystaliczną a nieprzewodzącą amorficzną
Różne atomy dają lepszą kontrolę
17 grudnia 2015, 12:36Teraz naukowcy wpadli na pomysł prostego systemu korekcji błędów kwantowych. Proponują, by splątać ze sobą dwa różne atomy, więc przypadkowa manipulacja jednym z nich nie wpłynie na drugi

Sygnał obejmujący cały mózg wspomaga pamięć
25 stycznia 2017, 14:19Naukowcy z Uniwersytetów w Bristolu i Maynooth wykazali, że w odpowiedzi na pobudzające lub wymagające uwagi sytuacje w mózgu wysyłany jest sygnał chemiczny o globalnym zasięgu.

Przyrodnicy apelują do kierowców: uważajcie na młode bociany
3 sierpnia 2018, 06:21Przyrodnicy apelują do kierowców: uważajcie na młode bociany, które uczą się latać i coraz częściej padają ofiarą wypadków komunikacyjnych. Chodzi o bezpieczeństwo zarówno ptaków, jak i ludzi - podkreśla ornitolog i przyrodnik, dr Ireneusz Kaługa z Grupy EkoLogicznej.

Dzięki powodzi odkryto starożytne podziemne miasto
9 lipca 2019, 09:08Tajemnicza powódź doprowadziła do odkrycia starożytnego podziemnego miasta w Turcji. Pewnego dnia właściciele 15 domów w miejscowości Çalış w centralnej prowincji Nevshehir poinformowali władze, że ich domy są zalewane, a oni nie wiedzą, skąd się bierze woda

Mózg nastolatków gorzej się rozwija, gdy nie uczą się matematyki
8 czerwca 2021, 18:10Nastolatkowie, którzy przerwali naukę matematyki wykazują słabszy poziom rozwoju mózgu i funkcji poznawczych, niż ich rówieśnicy, którzy naukę matematyki kontynuowali, czytamy na łamach Proceedings of the National Academy of Sciences. W badaniach zorganizowanych przez Wydział Psychologii Eksperymentalnej Uniwersytetu Oksfordzkiego, wzięło udział 133 osób w wieku 14–18 lat.